Wat weerhoudt Belgen van hun passie? Tijdsgebrek opvallend hoger bij Brusselaars en faalangst vooral bij generatie Y
De meesten onder ons hebben wel zoiets dat ze heel graag doen, die kleine of grote passie die hen het gevoel geeft echt te leven. Maar in de dagelijkse rush is het net dat wat al snel op het to do lijstje verzeilt. Uit een representatief onderzoek bij 1000 Belgen blijkt dat 4 op 5 wel degelijk een passie koestert, maar dat gebrek aan geld, tijd en familiale verplichtingen hen weerhoudt er ook effectief mee bezig te zijn. Bij meer dan de helft (62%) is dat een maand of zelfs langer geleden. Op de vraag wat hen weerhoudt hun passie te realiseren, blijkt faalangst bij vooral 25-34 jarigen - de zogeheten generatie Y - de grote boosdoener. Hoe ouder men wordt, hoe minder dit dan weer blijkt te spelen. Opvallend ook is dat vooral Brusselaars met tijdstekort kampen, evenzo voor de hogere sociale klassen en ook weer die 25-34 jarigen. In een maatschappij waarin presteren en snelheid centraal staan, waarin ‘druk bezig zijn’ een nieuw statussymbool is; lijken we dus al snel uit het oog te verliezen waarvoor we het allemaal doen. En daar wil Côte d’Or nu verandering in brengen door puur plezier terug hoog op onze persoonlijke agenda te plaatsen.
In samenwerking met onderzoeksbureau Listen vroeg Côte d’Or via een internetenquête 1000 Belgen en 1000 Nederlanders (25-64) naar datgene wat hen het gevoel geeft echt te leven: een passie, droom, kleine of grote activiteit. 82% antwoordde positief op de vraag of ze dit hebben t.o.v. 83% bij onze Noorderburen, bij wie tegelijkertijd dezelfde bevraging liep. In ons land scoort Vlaanderen met 80% iets minder hoog dan Wallonië (85%) en Brussel (84%). Mannen blijken zich met 86% dan weer meer dan vrouwen (77%) bewust van hun passie, evenzo voor de 35-44-jarigen en de hogere sociale klasse.
Meer reizen, maar ook meer tijd spenderen met de kinderen
Op de vraag wat onze top 3 is van die zaken waaruit we ons plezier halen, prijken o.a. reizen (38%), onze relatie verbeteren (29%), de familiebanden versterken (21%) en meer tijd spenderen met de kinderen (29%) bovenaan het lijstje.
Het plezier van op reis gaan, even weg van onze dagelijkse routine, is op zich niet verwonderlijk als resultaat. Opvallend is echter dat plezier in relatie tot de andere merkelijk even sterk scoort. Of het nu gaat om nieuwe mensen leren kennen of quality time met het gezin: ons sociaal netwerk speelt een duidelijke rol in onze zoektocht naar plezier.
Kijken we even naar de verschillen in eigen land dan zien we dat onze sociale relaties (bv. iemand uit een ver verleden terugzien), m.b.t. onze woning (bv. huis renoveren) of job (bv. een eigen zaak opstarten) duidelijker aan de orde in Vlaanderen is t.o.v. de rest van ons land. Een vergelijking tussen de geslachten leert ons dan weer dat fysieke prestaties toch nog steeds hoger scoren bij mannen dan bij vrouwen: waar bij mannen sport in de top 3 prijkt, is dat bij vrouwen eerder het sociale. En leeftijdsgebonden analyse toont aan dat iets veranderen in ons professioneel leven (bv. van een passionele hobby ook je werk maken ) dan weer vooral bij de 25-44 jarigen aan de orde is. Tot slot is het opvallend dat wij Belgen het meer gaan zoeken in de vrije tijd en sociale context terwijl Nederlanders dat toch vooral op professioneel vlak doen.
De diversiteit in resultaten toont alvast mooi aan dat we het niet altijd groots hoeven te zien. Waar de ene plezier schept uit een wereldreis of bergbeklimming, zoekt de andere het dichter bij huis in de eigen familiekring of door een andere taal te leren.
Belangrijk en toch geen prioriteit in onze agenda’s
Dat we er ook echt belang aan hechten in ons leven, staat buiten kijf: 80% vindt het belangrijk tot zeer belangrijk. Maar slechts de helft (47%) geeft aan echt tevreden te zijn in de realisatie ervan. We zijn er dan ook niet echt mee bezig, afgaande op de 62% bij wie het een maand of langer geleden is dat ze er nog aan werkten. In vergelijking tot onze Noorderburen deden wij, Belgen, dat dan toch net iets vaker en recenter.
Geld, tijd en familiale verplichtingen voornaamste drempels
Geld, tijd en familiale verplichtingen zijn de voornaamste drempels, naast o.a. kennis, moed of angst voor het nieuwe. Kijken we naar verschillen tussen mannen en vrouwen, dan valt bij die laatste op dat ze meer angst hebben om te falen (11 t.o.v. 7%). En tijdstekort blijkt dan weer vooral de Brusselaars parten te spelen (51% t.o.v. 38% in Wallonië en 33% in Vlaanderen), evenzo voor de leeftijdscategorie 25-34 (47%) en het meest nog in de hogere sociale klassen (42% t.o.v. 28%). Opvallend ook is dat faalangst bij vooral de 25-34 jarigen - de zogeheten generatie Y - de grote boosdoener is (15%). Hoe ouder men wordt, hoe minder dit dan weer blijkt te spelen (3% van de 55-64 jarigen). In vergelijking tot onze Noorderburen blijken zij tot slot meer te kampen met een gebrek aan moed.
Kleine ingrepen, grote veranderingen
Mensen zijn gewoontedieren. Iets veranderen in ons leven, uit onze comfortzone treden, verloopt vaak moeizaam. Nochtans kunnen kleine ingrepen al snel effect hebben. En daarvoor hoef je geen expert in time management te zijn. We plannen vandaag alles, zelfs onze vrije tijd: waarom ook niet dat wekelijkse (of zelfs dagelijkse) moment voor je passie? Van deze me-momenten opnieuw een prioriteit maken dus, want het is vooral daaruit dat we ons geluk halen. En dat geluk, dat is maakbaar: tien procent zou te danken zijn aan de concrete omstandigheden waarin we leven. Maar veertig procent van ons geluk ligt in onze eigen handen, aldus het geluksonderzoek door de KULeuven uit 2014. Gelukkig mensen zouden bovendien minder snel ziek worden en beter presteren op het werk, mooi meegenomen.
True Pleasure campagne plaatst puur plezier weer hoog op de agenda
Deze vaststellingen grijpt Côte d’Or nu aan om puur plezier weer centraal te stellen in ons leven. Om er stil bij te staan en er tijd voor vrij te maken. De ‘True Pleasure’ campagne prikkelt mensen terug op zoek te gaan naar datgene wat hen het gevoel geeft echt te leven, het terug bovenaan de agenda te plaatsen en er werk van te maken. Een selectie zal bovendien door Côte d’Or geholpen worden in de realisatie ervan. De campagne loopt via www.cotedor.be
___________________________________________________________________________________________
Over Côte d’Or
“Sinds meer dan 130 jaar verleidt Côte d’Or chocoladeliefhebbers. Alles begon in 1883, toen Charles Neuhaus, meester-chocolatier, het merk Côte d’Or creëert en hiermee verwijst naar de Goudkust, het huidige Ghana dat een deel van de cacaobonen aanvoerde.
Sindsdien is het verhaal van de prille chocoladetablet uitgegroeid tot een saga met ruim 100 producten en smaken. Côte d’Or is nog steeds helemaal meester van de eigen productie. Het controleert dan ook het volledige productieproces: van de keuze van de cacaobonen tot de productie. Vandaag is Côte d’Or zonder meer een wereldmerk, de trouw aan de unieke intense smaak, te verklaren door het ongewijzigde recept (een hoog cacaogehalte en de onberispelijke en standvastige kwaliteit van de bonen), het vakmanschap van Côte d’Or en de succesvolle productinnovaties. Het merk wordt verdeeld in 89 landen. Van USA en Dubai, van Rusland langs het Midden-Oosten tot in Australië…Het merk maakt deel uit van de voedingsproducent Mondelēz International, Inc. (NASDAQ: MDLZ), een wereldwijde speler op de snacking markt, met een omzet van 34 miljard USD in 2014. Mondelēz International is actief in 165 landen en voorziet consumenten van de meest lekkere momenten als wereldmarktleider op het gebied van chocolade, koekjes, snoep, koffie en poederdranken.