AT&T Network 3.0 Indigo sneller met 5G en 5G Evolution, open source-software en data-analyse

door Andre Fuetsch, Senior Vice President of Domain 2.0 Architecture & Design

We zijn ervan overtuigd dat het netwerk van de toekomst niet alleen om hogere snelheden draait, maar vooral om de algehele ‘connected’ ervaring..

Voor deze ervaring hebben we het nieuwe platform AT&T Network 3.0 Indigo (Indigo) ontwikkeld. Het is een software-defined en data-gedreven netwerk met verbluffend hoge internetsnelheden.

De hardware-intensieve netwerken van voorheen spelen geen rol meer in de aanloop naar 5G. Over ons netwerk wordt op een gemiddelde werkdag ongeveer 137 petabyte aan data verstuurd. Bovendien is het dataverkeer over ons mobiele netwerk in de afgelopen tien jaar met maar liefst 250.000% toegenomen.

Momenteel bestaat meer dan de helft van ons mobiele dataverkeer uit video. Het is zelfs zo dat videoverkeer voor smartphones het afgelopen jaar met 75% toenam, en daarmee goed was voor bijna 75% van het totale dataverkeer. We vangen die groei op met een slimme combinatie van snelheid, software en data-analyse.

Op het Mobile World Congress (MWC) in Barcelona delen we onze inzichten met de industrie. Daarbij leggen we het accent op drie ontwikkelingen die een stempel drukken op mobiele ervaringen:

5G Evolution

• Demonstratie van 5G Evolution-snelheden: Op MWC tonen we in samenwerking met Qualcomm Technologies en Ericsson hoe gebruikers enorme snelheden bereiken met technieken als carrier-aggregatie, 4x4 MIMO, 256 QAM en LTE-License Assisted Access (LAA). We hebben ook plannen aangekondigd voor de eerste implementaties van 5G Evolution; in de komende maanden wordt dit in Indianapolis en Austin geïmplementeerd. In eerste instantie  voorspellen we dat ons draadloze netwerk in die steden theoretische pieksnelheden van 400Mbps of hoger haalt.1 Met de verdichting van ons netwerk en inzet van technologieën als carrier-aggregatie en LTE-License Assisted Access (LAA) voorspellen we komend jaar theoretische snelheden van 1Gbps in bepaalde zones

• 5G trial-updates: In 2016 hadden we een primeur met de eerste test met 5G voor zakelijke klanten in Austin op gebied van vaste en draadloze netwerken. In 2017 breiden we onze activiteiten uit met innovatieve mobile-first videodiensten.

Dit voorjaar beginnen we een tweede testtraject in Austin met 5G RAN van Ericsson en het Intel® 5G Mobile Trial Platform. Particuliere en MKB-klanten kunnen dan DIRECTV NOW streamen en krijgen toegang tot de nieuwste entertainment- en verbeterde breedbanddiensten. De test maakt ook gebruik van de mogelijkheden van onze twee nieuwe 5G-testomgevingen in Austin.

In deze testomgevingen werken we aan geavanceerde concepten met 5G-technologie voor vaste en mobiele oplossingen. We onderzoeken ook 5G-dekking voor de 28GHz, 39GHz en sub-6GHz frequenties.

Eerder deze maand bereikten we met Nokia een belangrijke mijlpaal. We leverden DIRECTV NOW over een vast/draadloze 5G-verbinding met behulp van de 39GHz millimetergolf-technologie (mmWave) in ons lab in Middletown, New Jersey Dit is niet eerder vertoond in het 39GHz spectrum, een spectrum waarvan wij denken dat het een belangrijke rol gaat spelen in 5G.

We geven het 5G ecosysteem ook invulling met apparaatplatformen van Intel en Qualcomm Technologies. Dit moet zorgen voor snelle tests en verdere ontwikkeling van 3GPP New Radio (NR) interoperabiliteit. Hiermee wordt de basis gelegd voor snelle toegang tot Intel’s 5G modem-roadmap. Bovendien krijgen we hiermee meer inzicht in het gebruik van diverse spectrumbanden, waaronder 39 GHz.

• Wereldwijde samenwerking aan standaarden: We werken samen met meer dan tien internationale technologiebedrijven aan belangrijke specificaties in de standaarden, zodat we 5G snel op de markt kunnen brengen.

Ons team stelde vast dat we, sinds de start van het project in 2016, van alle Noord-Amerikaanse draadloze carriers de belangrijkste 5G standaardiseringsinput leveren binnen het 3GPP. Onze rol betreft niet alleen de concrete bijdrage die we hebben geleverd binnen 3GPP, maar ook deinspanningen in de ontwikkeling van de standaarden.

Een van die standaarden is gericht op de co-existentie van 5G en LTE op hetzelfde spectrum. LTE is een energiezuinige fysieke laag annex framework voor grootschalige MIMO.We hebben diverse significante bijdragen geleverd aan alle radio access network-lagen. Dat betreft onder meer de fysieke en protocollagen en de systeemarchitectuurlagen, alsmede de systeemvereisten, architectuur, beveiliging en performance-aspecten van 5G.

• Drones: We hebben onlangs onze eerste geslaagde testvlucht uitgevoerd met wat we een “Flying COW” noemen. COW staat voor “Cell on Wings”. Dit project is opgestart in de AT&T Foundry en maakt nu deel uit van ons Technology & Operations droneprogramma. De techniek maakt straks bijvoorbeeld een snelle inzet van draadloze noodnetwerken mogelijk in rampgebieden of bij grote concerten of sportevenementen. Ook dit is onderdeel van onze connectiviteitsstrategie.

• Augmented & virtual reality: Lees de blog die we eerder vandaag plaatsten over hoe AT&T Foundry nieuwe mogelijkheden verkent van AR/VR over 5G en 5G Evolution.

We werken hard aan de ontwikkeling van 5G, maar we beseffen ook dat deze leidende rol risico’s kan opleveren voor ons en onze klanten..

In het verleden is het vaker voorgekomen dat bedrijven die te snel hun eigen technologie op de markt brengen, zich  uiteindelijk terug moesten trekken. Hun klanten werden vervolgens  opgescheept met telefoons en andere apparatuur die technologisch achterhaald dreigden te raken. Wij willen daarom daadkrachtig en slim te werk gaan.

Ons Indigo-netwerk is het resultaat van jarenlange voorbereiding, niet alleen rond toegangstechnologieën als 5G en 5G Evolution. Het is ook de belangrijkste basis op terreinen als Software Defined Networking (SDN) en data-analyse.

SDN

• ECOMP: De Linux Foundation maakte bekend dat OPEN-O samen met ECOMP opgaat in ONAP. De fusie tussen de twee initiatieven schept een geharmoniseerd en alomvattend framework voor real-time, policy-gestuurde software-automatisering van virtual network-functies. Met de nieuwe technologie bieden leveranciers en software, network, IT en cloud developers snel nieuwe services. We vinden het geweldig dat partijen massaal toetreden tot ONAP, dat zich nu ontpopt tot het standaard besturingssysteem voor software-defined netwerken. De ONAP-carriers zijn goed voor naar schatting 40% van alle mobiele abonnees over de hele wereld.
  • AT&T Integrated Cloud: Met 34% virtualisatie hebben we ons doel van 30% voor 2016 overtroffen. Voor 2017 mikken we op 55%. Om dat percentage te halen, blijven we werken aan de uitbouw en upgrading van AIC, de AT&T Integrated Cloud. AIC-zones zijn fysieke locaties waar we overal ter wereld virtual network-functies ondersteunen. Met AIC brengen we het netwerk naar de cloud.

We hebben inmiddels meer dan 80 AIC-zones en eind dit jaar moeten dat er ruim 100 zijn. Het AIC draait op de open source-software OpenStack. We blijven met die community samenwerken voor de optimalisatie van dit platform.

• Bouwen aan het netwerk van de toekomst: Onze experts zijn druk bezig het netwerk van de toekomst vorm te geven. Graag wijs ik u op de illustratie bij deze blog.

Data-analyse

• Data-community’s: Al deze projecten faciliteren “data communities” op Indigo. Ons doel is een veilige, vertrouwde omgeving te creëren waarin organisaties data delen en analyses maken. Meer informatie vindt u hier. En u kunt hier een technical paper downloaden

2De theoretische draadloze topsnelheden van 5G Evolution komen beschikbaar in een aantal markten en vereisen een compatibel apparaat.