Een op de drie Belgen beschouwt zichzelf als een mogelijk doelwit voor inbraak!

En bijna 35% heeft preventief beveiligingsmaatregelen genomen.

Deze cijfers komen voort uit onderzoek uitgevoerd in november 2023 door Verisure en Dedicated om het veiligheidsgevoel van Belgen thuis te evalueren.

​Volgens de gegevens verstrekt door de Federale Politie zijn de maanden november, december en januari het meest vatbaar voor inbraken!

Ons "thuis", onze beschermende cocon

Een kwart van de Belgen heeft al een inbraak meegemaakt. De reacties van slachtoffers na dit trauma verschillen. Sommige mensen hebben behoefte aan ondersteuning, terwijl anderen kiezen voor een meer radicale beslissing. Zo besluiten een op de drie Belgen bijvoorbeeld te verhuizen na een inbraak.

Waarom roept binnendringen in ons "thuis" zulke sterke emoties op? Volgens psychologen behoort inbraak tot de top 3 van trauma's gerelateerd aan ons huis. Immers, onze "thuis" is in de eerste plaats onze beschermende cocon, ons schild tegen de gevaren van de buitenwereld. Het is ook de veilige haven van onze privacy en identiteit. DE plek waar we volledig onszelf kunnen zijn. Ten slotte is ons huis de "verstopplaats" van onze waardevolle bezittingen. Daarom is het schokkend als een vreemde ongezien binnendringt en in onze spullen graait om er enkele weg te nemen. De ervaren schok is vaak verwoestend! Vooral als we getuige zijn van de inbraak!

Enkele voorzorgsmaatregelen voor de wintermaanden

Ralph Gijbels, Directeur Operaties bij Verisure, geeft ons enkele tips om onaangename verrassingen te voorkomen:

"Het is absoluut noodzakelijk om ​ je activiteiten niet in realtime te delen op sociale media. Je weet het misschien niet, maar wanneer je met vakantie gaat, kan je trouwens de politie waarschuwen zodat ze meer surveillance organiseren. Probeer ook te vermijden dat de post zich ophoopt tijdens je afwezigheid. En tenslotte wil ik graag eindigen met mijn absolute toptip: sluit ramen en deuren af met een sleutel zodra je je huis verlaat (en als je een beveiligingssysteem hebt, activeer het), zelfs voor een korte boodschap van 10 minuten!"

Goed om te weten

Verisure heeft enkele jaren geleden de SOS-knop geïmplementeerd op al haar bewakingssystemen. Dit signaal maakt zowel een oproep naar het meldpunt als geolokalisatie mogelijk zonder dat we iets hoeven te specificeren. De SOS-knop kan namelijk worden geactiveerd via het toetsenbord thuis of via de smartphone. De Verisure-operators kunnen dan onmiddellijk overnemen en de juiste acties coördineren op basis van de situatie.

PB_VERiSURE.docx 189 KB Communiqué de presse - Verisure - 18 décembre 2023.docx 175 KB

Over Verisure

Verisure werd opgericht in 1988 in Zweden als een dochteronderneming van de Securitas-groep, voordat het een onafhankelijk bedrijf werd. Als toonaangevende leverancier in Europa van professioneel bewaakte beveiligingssystemen vertrouwt Verisure op meer dan vijfendertig jaar kennis, ervaring en innovatie.

Verisure is al 17 jaar actief in België en is marktleider. Elke dag zetten 650 medewerkers zich in om bijna 150.000 huishoudens en kleine bedrijven te beveiligen.

Verisure, "Zoveel meer dan een alarm!"

Voor meer info, niet voor publicatie

​Verisure: Romy Lemmens ​ - Public Relations & External Communication

M: +32 477 30 15 27 - romy.lemmens@verisure.be