ChargePoint lanceert de CP6000, dé laadoplossing voor de toekomst van mobiliteit

Brussel, 5 oktober 2022 - ChargePoint Holdings, Inc. (NYSE:CHPT) ("ChargePoint"), toonaangevend laadnetwerk voor elektrische voertuigen (EV), lanceert de CP6000 – ChargePoints meest flexibele en gebruiksvriendelijke AC EV-laadoplossing op de markt. De CP6000 is vanaf vandaag beschikbaar voor voertuigen van alle soorten en maten.

De CP6000 is ontworpen voor de behoeften van de Europese markt en is een complete laadoplossing voor bedrijven en wagenparken die zich efficiënt en vol vertrouwen willen voorbereiden op de toekomst van elektrische mobiliteit. De CP6000 integreert netwerksoftware, hardware en klantenservice en is ontworpen om organisaties van iedere omvang voor te bereiden op de massale ingebruikname van elektrische voertuigen. Schaalbaarheid, flexibiliteit, betrouwbaarheid en een eersteklas rijervaring staan centraal in het ontwerp, met mogelijkheden voor AC-laden met een 1-fase- of 3-fasenaansluiting en een aanpasbare laadsnelheid van 3,7kW tot 22kW per aansluiting.

"De missie van ChargePoint is om de overgang naar elektrische mobiliteit eenvoudig te maken”, aldus Bill Loewenthal, Chief Product Officer bij ChargePoint. “ChargePoint is al 15 jaar bezig om de internationale laadsector vorm te geven. We weten dus als geen ander wat de belangrijkste behoeften zijn voor laadstationeigenaren en bestuurders: vlekkeloze laadervaringen, schaalbaar en hoogwaardig productontwerp en service van topkwaliteit. Hoewel rijgedrag en gewoonten van land tot land verschillen, zijn de laadbehoeften universeel. De CP6000 is dan ook ontworpen in onze R&D-faciliteiten in Noord-Amerika en Europa om organisaties, wagenparkbeheerders en EV-bestuurders waar dan ook te ondersteunen in elektrische mobiliteit.”

Een superieure rijervaring

De bestuurder staat centraal in het ontwerp van de CP6000. De uitstekend beoordeelde ChargePoint-app heeft wereldwijd ruim 200.000 actieve oplaadpunten in haar netwerk, naast nog eens 355.000 openbare oplaadpunten via roamingintegraties met andere grote netwerken. ChargePoints service voor bestuurders is beschikbaar in meerdere talen, zodat bestuurders in heel Europa de best mogelijke gebruikerservaring krijgen. De toevoeging van de CP6000 aan het laadnetwerk van ChargePoint zorgt ervoor dat bestuurders in de taal en valuta van hun voorkeur gemakkelijk laadstations kunnen vinden, gebruiken en ervoor afrekenen.

"De nieuwe CP6000-serie is een geweldige aanvulling op ons sterke aanbod aan betrouwbare, softwaregestuurde hardware", zegt Bruce Galliford, CEO van het Britse RAW Charging, een van de eerste Chargepoint-klanten in Europa met de nieuwe CP6000-technologie. "Toen ChargePoint naar Europa kwam, vonden we een bedrijf met de toekomstbestendigheid, het klantenbestand, de technische bekwaamheid en de ervaring die precies past bij onze visie. Door de technologie aan ChargePoint over te laten, kunnen wij ons concentreren op onze uitrol. En dat is nodig, want er staan projecten op stapel voor onder meer Aviva Investors, Greene King en McArthurGlen en we bereiden een strategische uitbreiding in Europa voor in samenwerking met organisaties uit heel Europa. Dit jaar zullen we iedere werkdag vier nieuwe locaties in gebruik nemen – daarvoor hebben we oplossingen nodig die flexibel én op schaal werken.”

ChargePoints geïntegreerde softwareplatform

De CP6000 is naadloos geïntegreerd met het softwareplatform van ChargePoint. De uniforme EV-laadbeheersoftware van Chargepoint biedt realtime inzicht in inkomsten, energiekosten en bestuurdersgegevens, met volledige controle over prijzen, toegangsbeheer op afstand en rapportages met meer dan 35 kant-en-klare grafieken en rapporten waar direct op kan worden gehandeld.

De software bevat ook tools voor energiebeheer om energiekosten automatisch te optimaliseren, videocommunicatie voor laadstations en ruim 40 gebruiksklare API-koppelingen. De CP6000 is bovendien volledig compatibel met het Open Charge Point Protocol (OCPP) 2.01, de nieuwste versie van de wereldwijde open standaard voor elektrisch laden. Dit alles maakt het klanten gemakkelijk om toekomstbestendig hun laadprogramma’s te beheren, kosten te verlagen en gebruik te optimaliseren.

Gebouwd voor de toekomst van mobiliteit

ChargePoint gelooft dat de vraag naar EV-laden snel zal toenemen. Het modulaire ontwerp en de toekomstgerichte technologie van de CP6000-serie ondersteunen flexibele configuraties en eenvoudige upgrades, waardoor het de uitstekende oplossing is voor het vergroten van het aanbod van laadstations en het maximaliseren van hun toegevoegde waarde. De CP6000 kan op maat worden gemaakt in tientallen configuraties voor meerdere toepassingen en regio’s, met opties voor stopcontacten, kabelbeheer, branding, display, afsluitkleppen en meer. Dankzij deze modulariteit kan de CP6000 gemakkelijker ter plaatse worden vervangen en onderhouden, ondersteund door geavanceerde sensoren voor betere diagnose en service.

De CP6000 voldoet aan alle eisen voor de verschillende stroomnetten en voorschriften in Europa, zoals bijvoorbeeld de vereisten van de Britse regering dat alle wisselstroomstations van 7,1kW en hoger uitgerust moeten zijn met contactloze betaalmogelijkheden.

De CP6000 is nu te bestellen in tientallen landen waar ChargePoint actief is. Kijk voor meer informatie over de inzet van de CP6000 op de website.

Over ChargePoint

Sinds de oprichting in 2007 zet ChargePoint zich in voor bedrijven en bestuurders om de overstap naar elektrisch rijden makkelijk te maken. Het bedrijf heeft een van de grootste EV-oplaadnetwerken opgezet en heeft het meest uitgebreide portfolio met oplaadoplossingen die vandaag de dag beschikbaar zijn. Het cloudabonnementsplatform en de softwaregestuurde oplaadapparatuur van ChargePoint zijn ontworpen om ieder oplaadscenario mogelijk te maken: van thuis tot op de werkplek, bij parkeergelegenheden, horeca en retail en voor wagenparken van ieder formaat. Een ChargePoint-account biedt momenteel toegang tot honderdduizenden oplaadpunten in Noord-Amerika en Europa. Vandaag de dag hebben bestuurders samen meer dan 133 miljoen laadacties gelogd: dat betekent dat er minstens iedere seconde iemand van het netwerk gebruikmaakt. ChargePoint bouwt het laadnetwerk van de toekomst waarmee alle mensen en goederen vervoerd kunnen worden.

Ga voor meer informatie naar de website.

Voor meer informatie, niet voor publicatie: