9 op 10 Belgische familiebedrijven streeft niet-economische doelen na

In samenwerking met de EFB (European Family Business) heeft KPMG de resultaten van de Europese Barometer Familiebedrijven* gepubliceerd, gebaseerd op een analyse van 1401 vragenlijsten die tussen 1 mei en 5 juli 2015 werden beantwoord door familiebedrijven uit 25 Europese landen. Samen met de UA  analyseerde KPMG de antwoorden van 56 Belgische familiebedrijven.

De belangrijkste vaststellingen:

• 91% hecht veel belang aan niet-economische doelen en het invullen van affectieve behoeften vanwege de familiale eigenaars
  • twee derden ziet de toekomst met veel vertrouwen tegemoet
  • 19 % overweegt een niet-familiale CEO aan te stellen
  • de grootste uitdagingen voor de toekomst: de daling in winstgevendheid , de toegenomen concurrentie  en de “war for talent” of het vinden van geschoold personeel

41% kleine en 59% middelgrote en grote familiebedrijven namen deel aan het onderzoek, waarbij  drie vierden een omzet realiseerde van minimum 10 miljoen euro en waarbij de eigendom in 8 op 10 bedrijven volledig in handen is van de familie (Prof.dr. E. Laveren, Universiteit Antwerpen)

Sociaal kapitaal en human capital zijn de belangrijkste key resources

Een meerderheid van familiebedrijven geven aan dat zij in ruime mate beschikken over sociaal kapitaal (positieve reputatie, netwerking, samenwerkingsrelaties met stakeholders) alsook human capital (ervaren en technisch bekwame medewerkers) om hun activiteiten te ontplooien. Sociaal kapitaal en human capital worden door bijna 9 op de 10 Belgische familiebedrijven belangrijker geacht dan winsten om te herinvesteren en toegang tot financieel kapitaal.

Socio-emotionele waarde (SEW) steeds belangrijker bij familiebedrijven

9 op de 10 familiebedrijven zijn het volledig eens met de bewering dat het hun familiebedrijf gekenmerkt wordt doordat zij in sterke mate de socio-emotionele rijkdom (of socio-emotional wealth) willen bewaren, hierbij verwijzende naar het nastreven van niet-economische doelen  en affectieve behoeften  vanwege de familiale eigenaars. De voornaamste dimensies van het SEW begrip zijn: identificatie van familieleden met het bedrijf, emotionele gehechtheid van familieleden en het hernieuwen van familiebindingen met het oog op dynamische successies.

Thomas Zwaenepoel, partner KPMG ziet het als volgt: “Het aantrekken van externe bestuurders brengt vooral rust in de onderneming waardoor de familieleden zich beter kunnen concentreren op de “emotionele” aspecten die de continuiteit van het familiebedrijf waarborgen.”

Extern management bij familiebedrijven, de toekomst?

Niettegenstaande dat 80% van de respondenten overtuigd is van de voordelen om niet-familiale managers aan te trekken, geeft slechts 50% van de familiebedrijven aan dat externe bestuursleden aanwezig zijn. In vergelijking met de rest van Europa zetelen er in Belgische familiebedrijven duidelijk minder externe bestuursleden.

Het behoud van familiale controle en invloed wordt door ongeveer 80% van de respondenten (zeer) belangrijk geacht. Nochtans is het taboe dat ‘het bedrijf in de familie moet blijven’ aan het verdwijnen. Meer dan 55% van de respondenten plannen een strategische verandering in de volgende 12 maanden. Van deze groep overweegt 58% een overgang van het management, eigendom en/of het bestuur naar de volgende generatie. Bijna een kwart van de respondenten (23%) overweegt echter een verkoop van het bedrijf aan derden (incl. aan managers en werknemers) en 19% van de respondenten denkt eraan een niet-familiale CEO aan te stellen waarbij de eigendom en leiding toch bij de familie zal blijven.

Opleiding en externe werkervaring van de toekomstige opvolger is belangrijk

Een ruime meerderheid van de familiebedrijven willen de toekomst op langetermijn veilig stellen door de volgende generatie op te leiden,  waarbij de huidige generatie hen op de hoogte dient te brengen van de familiewaarden en –normen. 9 op 10 familiebedrijven vinden dat externe werkervaring voor de toekomstige opvolger noodzakelijk is.

Thomas Zwaenepoel, partner KPMG licht toe: “Als famililiebedrijven willen blijven groeien in de toekomst dan zal internationalisatie heel belangrijk worden. De nieuwe generatie en het familiebedrijf  hebben er alleen maar voordelen bij dat externe ervaring in de praktijk kan gebracht worden binnen het familiebedrijf.“

Meer details (of alle resultaten) kan u vinden op

Voor meer informatie kan u contact opnemen met

Filip Rylant, Public Relations Manager KPMG in Belgium
Tel: 0475/35 45 64