Winnaars 5e editie Foreign Investment Trophy 2017 bekend

De Duitse chemiereus BASF sleept de Lifetime Achievement Trophy in de wacht en de Noorse houtproducent Kebony gaat aan de haal met de titel van Newcomer of the Year. Ten slotte neemt de Franse farmareus Sanofi de felbegeerde trofee voor Foreign Investment of the Year mee naar huis.

Voor de vijfde maal op rij vond op 21 februari de Foreign Investment Trophy plaats. Met dit prestigieuze evenement wil Flanders Investment & Trade vooral het belang onderstrepen van buitenlandse investeringen als een essentiële motor van de Vlaamse economie en een bron van tewerkstelling. Wouter De Geest, de topman van BASF Antwerpen, mocht de Lifetime Achievement Trophy in ontvangst nemen. Christian Jebsen, CEO van de Noorse houtproducent Kebony, ging aan de haal met de titel van Newcomer of the Year. En de Franse farmareus Sanofi nam de felbegeerde trofee voor Foreign Investment of the Year mee naar huis.

Sanofi (FR) wint trofee voor buitenlandse investering van het jaar op de Foreign Investment Trophy 2017

Sanofi kwam als winnaar uit de bus voor zijn recente investering in Geel. Daar pompt de Franse farmareus momenteel maar liefst € 300 miljoen in zijn state-of-the-art biotechfabriek. Die krijgt naast 100 nieuwe medewerkers ook 8000 m2 extra productieruimte voor de vervaardiging van zogeheten ‘monoklonale antilichamen’. Die worden op hun beurt gebruikt als een actief ingrediënt in de nieuwste generatie biologische medicijnen.

“De voorbije 15 jaar werd hier ruim € 900 miljoen geïnvesteerd”, vertelt Gunther Pauwels, General Manager van de Sanofi-site in Geel. “Ook na deze investeringsronde is er nog ruimte voor uitbreiding.”

Kebony, de allereerste Newcomer of the Year

In Kallo, vlak bij Antwerpen, bouwt de Noorse houtproducent Kebony aan zijn allereerste productiesite buiten Noorwegen. De keuze voor Vlaanderen bezorgde Kebony prompt de eerste trofee voor Newcomer of the Year op de Foreign Investment Trophy 2017.

“Dat we de allereerste trofee voor Newcomer of the Year in ontvangst mogen nemen, is voor ons een hele eer”, reageert CEO Christian Jebsen na de overwinning van Kebony op de Foreign Investment Trophy. “We zijn verheugd met de warme verwelkoming die we in Vlaanderen krijgen en kijken ernaar uit om te blijven groeien in de regio.

BASF (Duitsland) sleept Lifetime Achievement Trophy in de wacht

“Dat we deze trofee in ontvangst mogen nemen, beschouw ik vooral als een aanmoediging om op hetzelfde elan door te gaan”, reageert Wouter De Geest, gedelegeerd bestuurder bij BASF Antwerpen, na de overwinning op de Foreign Investment Trophy. “Het is een hart onder de riem dat Vlaanderen de jarenlange investeringen en inspanningen van BASF en onze medewerkers waardeert.”

“Naast een sterk verankerde speler in Vlaanderen is BASF ook een spilfiguur in de toekomst van het Vlaamse economische landschap”, zegt Claire Tillekaerts, gedelegeerd bestuurder van Flanders Investment & Trade. “Zo is het Duitse chemiebedrijf van strategisch belang voor de verdere uitbouw van Antwerpen als grootste chemiecluster in Europa en engageert BASF zich bovendien ook op socio-economisch en ecologisch vlak in Vlaanderen.”

Het is de eerste keer dat de Lifetime Achievement Trophy naar een Europees bedrijf gaat. Daarmee verzilvert BASF een plek op het erepodium tussen Amerikaanse multinationals Johnson & Johnson en ExxonMobil, alsook het onder het Chinese Geely opererende Volvo Cars.

Claire Tillekaerts (gedelegeerd bestuurder Flanders Investment & Trade): “Mijn felicitaties aan de drie winnaars op de Foreign Investment Trophy 2017: BASF, dat met de Lifetime Achievement Trophy werd bekroond; Kebony, dat aan de haal ging met de allereerste titel van Newcomer of the Year; en , dat de trofee voor Foreign Investment of the Year mee naar huis mocht nemen. De Foreign Investment Trophy is een blijk van erkenning en waardering voor hun engagement in Vlaanderen. Buitenlandse investeringen zijn een belangrijke motor van onze economie. Niet alleen creëren ze extra werkgelegenheid, ze trekken op hun beurt vaak ook andere buitenlandse investeerders over de streep. Zo investeerden buitenlandse bedrijven vorig jaar nog 1,87 miljard euro in Vlaanderen: goed voor 198 nieuwe projecten en 4260 extra jobs.”

Philippe Muyters, Vlaams minister van Werk, Economie, Innovatie en Sport: “Buitenlandse investeerders spelen een essentiële rol voor de Vlaamse economie en de tewerkstelling in onze regio, dat staat buiten kijf. Niet alleen gevestigde waarden of grote multinationals hebben baat bij de troeven die onze regio te bieden heeft, ook nieuwkomers plukken de vruchten van een uitgebreid ecosysteem in Vlaanderen dat kennis, onderzoek en business naadloos samenbrengt.”

Over FIT

Flanders Investment & Trade (FIT) bevordert het internationaal ondernemen in Vlaanderen op een duurzame wijze, als sleutelelement in de sociaaleconomische ontwikkeling van onze regio. FIT doet dat door Vlaamse bedrijven te ondersteunen in hun internationale activiteiten en buitenlandse investeerders naar Vlaanderen te halen. FIT begeleidt, ondersteunt en stimuleert bedrijven bij het internationaal zakendoen. FIT biedt advies en begeleiding op maat. Bedrijven kunnen een beroep doen op zijn netwerken van contacten in binnen- en buitenland. En FIT verstrekt financiële steun en informatie over uiteenlopende financiële incentives.