Vlaamse tiener doet steeds meer dingen met de ouders, maar toont dit niet op Facebook

Hoe staat het vandaag met de relatie tussen tieners en hun ouders? Volgens eerder trendonderzoek zouden ze een prima relatie hebben met elkaar. Betekent dit dat ouders nu ook echt deel uitmaken van de vrijetijdssfeer van tieners? Uit een recente bevraging bij een 600-tal jongeren blijkt dat 56% van hen toch minstens 1 keer per week iets met de ouders onderneemt in de vrije tijd en bij 85% is dat minimum 1 keer per maand. 55% zou het zelfs zien zitten om op vrijdagavond te feesten met hen. Ouders blijken dus steeds meer een actieve rol te krijgen in de leefwereld van hun tieners. Maar waar vandaag social media toch gretig ingezet worden om de wereld te tonen waar iemand mee bezig is, zou minder dan 40% van de ondervraagde tieners effectief een foto van zichzelf met de ouders op Facebook posten. Of hoe er ook grenzen aan deze evolutie zijn.

Hoe het nu precies zit tussen die generaties binnen de vrije tijd, ging Milka LEO in samenwerking met JIM na bij 590 Vlaamse tieners, de zogeheten ‘Generation Z’. 56% onderneemt minstens 1 keer per week iets met de ouders en slechts 15% doet dit met tegenzin. Opvallend zijn ook de regionale verschillen. Vooral de Antwerpse tieners proberen elke dag iets met de ouders te doen: 42% van de respondenten tegenover maar 10% van degene uit Limburg. Ouders doen dus blijkbaar meer en meer hun intrede in de vrijetijdswereld van hun tieners. Maar waar social media toch fungeren als uitstalraam, zou minder dan 40% van de ondervraagde tieners effectief een foto van zichzelf met de ouders op Facebook posten. Zeer herkenbaar ook, is het feit dat een overbezorgde ouder nog steeds één van de ‘ergere’ dingen is die een tiener kan overkomen.

Kijken we even naar het soort activiteiten dan geeft 55% aan het wel te zien zitten om samen met de ouders te feesten op een vrijdagavond en 53% wil gerust naar een concert met hen, iets wat je niet meteen zou verwachten van een tiener. En dat terwijl slechts de helft bereid is te gaan shoppen, ook al betalen de ouders. Op citytrip gaan, vindt 52% dan weer best OK.

Dat er geen sprake meer is van generatiekloven of een clash tussen beide, is duidelijk. Maar om tieners en hun ouders meteen ook beste vrienden te noemen, is misschien wat te kort door de bocht (de cijfers blijven immers rond de helft schommelen). En dat is net de uitdaging die Milka LEO via de campagne ‘Milka LEO Generations’ nu aangaat: tieners en hun ouders aanzetten om te durven meer samen dingen te beleven. Ze dagen tieners uit om zich daarbij ook van hun zachte kant te tonen (aldus ook de slogan van het moedermerk Milka 'Durf teder te zijn’). Via een wedstrijd worden tieners uitgedaagd om onvergetelijke belevenissen (zoals bv. een citytrip naar Barcelona, festivaltickets, ..) te winnen en die te delen met één van hun ouders (en dus niet één van hun vrienden).

Deelnemen kan via www.milkaleogenerations.be

Anne De Smet

oSérieux! PR Agency

Share

Meest recente verhalen

Website preview
Belgische première van Jonathan Larsons tick, tick… BOOM! in Brussel
Dit najaar brengt The Bridge Theatre een primeur naar Brussel: de allereerste Belgische productie van de meeslepende rockmusical tick, tick… BOOM!. Van Jonathan Larson, de legendarische maker van RENT, komt een rauw, eerlijk en hartstochtelijk verhaal vol dromen, twijfels en onvergetelijke muziek.
press.oserieux.be
Website preview
Een verhaal in elke steek: oSérieux verwelkomt Belgisch lederwarenhuis AESAERT
AESAERT staat voor tijdloze elegantie, duurzame keuzes en eenvoud. Elk stuk is ontworpen om jarenlang mee te gaan en dat niet alleen in kwaliteit, maar ook in stijl. Het Belgische leer dat wordt gebruikt, is plantaardig gelooid, wat het tot één van de meest milieuvriendelijke keuzes maakt binnen de sector. De meeste tassen worden vandaag nog steeds met de hand vervaardigd in het atelier in Gent. Elke creatie wordt met zorg en precisie afgewerkt.
press.oserieux.be
Website preview

Persberichten in je mailbox

Door op "Inschrijven" te klikken, bevestig ik dat ik het Privacybeleid gelezen heb en ermee akkoord ga.

Over oSérieux! PR & Events

Neem contact op met

p/a Silversquare Zaventem Ikaroslaan 1 1930 Zaventem Affiliate partner of Omnicom Founding partner of Desmos

+ 32 475 773 883

info@oserieux.be

www.oserieux.be