Vlaamse tiener doet steeds meer dingen met de ouders, maar toont dit niet op Facebook

Hoe staat het vandaag met de relatie tussen tieners en hun ouders? Volgens eerder trendonderzoek zouden ze een prima relatie hebben met elkaar. Betekent dit dat ouders nu ook echt deel uitmaken van de vrijetijdssfeer van tieners? Uit een recente bevraging bij een 600-tal jongeren blijkt dat 56% van hen toch minstens 1 keer per week iets met de ouders onderneemt in de vrije tijd en bij 85% is dat minimum 1 keer per maand. 55% zou het zelfs zien zitten om op vrijdagavond te feesten met hen. Ouders blijken dus steeds meer een actieve rol te krijgen in de leefwereld van hun tieners. Maar waar vandaag social media toch gretig ingezet worden om de wereld te tonen waar iemand mee bezig is, zou minder dan 40% van de ondervraagde tieners effectief een foto van zichzelf met de ouders op Facebook posten. Of hoe er ook grenzen aan deze evolutie zijn.

Hoe het nu precies zit tussen die generaties binnen de vrije tijd, ging Milka LEO in samenwerking met JIM na bij 590 Vlaamse tieners, de zogeheten ‘Generation Z’. 56% onderneemt minstens 1 keer per week iets met de ouders en slechts 15% doet dit met tegenzin. Opvallend zijn ook de regionale verschillen. Vooral de Antwerpse tieners proberen elke dag iets met de ouders te doen: 42% van de respondenten tegenover maar 10% van degene uit Limburg. Ouders doen dus blijkbaar meer en meer hun intrede in de vrijetijdswereld van hun tieners. Maar waar social media toch fungeren als uitstalraam, zou minder dan 40% van de ondervraagde tieners effectief een foto van zichzelf met de ouders op Facebook posten. Zeer herkenbaar ook, is het feit dat een overbezorgde ouder nog steeds één van de ‘ergere’ dingen is die een tiener kan overkomen.

Kijken we even naar het soort activiteiten dan geeft 55% aan het wel te zien zitten om samen met de ouders te feesten op een vrijdagavond en 53% wil gerust naar een concert met hen, iets wat je niet meteen zou verwachten van een tiener. En dat terwijl slechts de helft bereid is te gaan shoppen, ook al betalen de ouders. Op citytrip gaan, vindt 52% dan weer best OK.

Dat er geen sprake meer is van generatiekloven of een clash tussen beide, is duidelijk. Maar om tieners en hun ouders meteen ook beste vrienden te noemen, is misschien wat te kort door de bocht (de cijfers blijven immers rond de helft schommelen). En dat is net de uitdaging die Milka LEO via de campagne ‘Milka LEO Generations’ nu aangaat: tieners en hun ouders aanzetten om te durven meer samen dingen te beleven. Ze dagen tieners uit om zich daarbij ook van hun zachte kant te tonen (aldus ook de slogan van het moedermerk Milka 'Durf teder te zijn’). Via een wedstrijd worden tieners uitgedaagd om onvergetelijke belevenissen (zoals bv. een citytrip naar Barcelona, festivaltickets, ..) te winnen en die te delen met één van hun ouders (en dus niet één van hun vrienden).

Deelnemen kan via www.milkaleogenerations.be

Anne De Smet

oSérieux! PR Agency

Delen

Meest recente verhalen

Website preview
Website preview
Designer Charles Kaisin ontwerpt limited edition fles voor BRU©
Gekend om zijn majestueuze origami-creaties, surrealistische diners en zijn voorliefde voor recycling, geometrie en beweging, slaat designer Charles Kaisin dit eindejaar de handen in elkaar met BRU. Na projecten zoals de 'Hairy Chair', de installatie van 20.000 gouden origamivogels in de Brusselse Sint-Hubertusgalerijen en samenwerkingen met merken als Delvaux en Hermès, staan de feestdagen dit jaar volledig in teken van het Belgische (licht) sprankelende watermerk.
press.oserieux.be
Website preview
Een visie op lange termijn
Laurent Ferrier, horlogemaker van de derde generatie, zet zich al zijn hele leven in voor het behoud van de uitzonderlijke kwaliteit van de Zwitserse horlogerie. Elke creatie van LAURENT FERRIER weerspiegelt een harmonie tussen puur en evenwichtig design, geïnspireerd door eeuwenoude traditie, en technisch vooruitstrevende uurwerken.
press.oserieux.be

Persberichten in je mailbox

Door op "Inschrijven" te klikken, bevestig ik dat ik het Privacybeleid gelezen heb en ermee akkoord ga.

Over oSérieux! PR & Events

Neem contact op met

p/a Silversquare Zaventem Ikaroslaan 1 1930 Zaventem Affiliate partner of Omnicom Founding partner of Desmos

+ 32 475 773 883

info@oserieux.be

www.oserieux.be