Persflash: plasticvrije tips

Heb jij al eens opgelijst hoeveel van de spullen die je dagelijks thuis gebruikt zijn gemaakt van plastic? Ook klaar om daar verandering in te brengen? We got you! We lijsten een paar tips voor je op:

1. In de badkamer

Handzeep, shampoo en douchegel in poedervorm. Het Belgische Refizz keert het productieproces om en laat de gebruiker thuis zelf water toevoegen in plaats van in de fabriek. Er is geen wegwerpplastic meer nodig dankzij de hervulbare fles. Bovendien weegt de poedernavulling (in gerecycleerde papieren verpakking) slechts 25 gram, goed voor 250ml zeep, wat de CO2-uitstoot tijdens het transport aanzienlijk vermindert.

Alle Refizz producten worden gemaakt via een volledig koud proces, in tegenstelling tot de productie van harde zeep. "En net door die koude productie, geen wegwerpplastic en het lichte gewicht is dit de meest duurzame douche-optie die er vandaag bestaat." stelt Lewis Hernaut, mede-oprichter Refizz.

2. In de woonkamer

Slimme led verlichting bij je thuis, zoals die van Philips LED heeft een enorme invloed op ons energieverbruik. Door het overschakelen van oude verlichtingstechnologie naar smart LED-verlichting kunnen we in België het energiegebruik jaarlijks enorm verlagen. Een Philips LED lamp verbruikt gemiddeld 60% - 80% minder energie waarmee je tot €20 per lamp per jaar kan besparen.

Door alle lichtpunten in België te vervangen door LED kan jaarlijks €1,42 miljard aan energiekosten worden bespaard en kan de CO2 met 700.000 ton worden teruggedrongen.

Daarnaast stopte Signify, waaronder Philips LED, Philips Hue en WiZ Lighting, eind 2021 met plastic verpakkingen rond consumentenproducten. Hiermee vermindert het merk de wereldwijde plasticafvalberg met 2.500 ton plastic per jaar.

3. In de keuken

Waterdrop®, het Oostenrijkse hydratatiemerk, brengt een revolutie teweeg in de drankensector dankzij de eerste "microdrink" ter wereld : een mini blokje op basis van natuurlijke fruit- en plantenextracten, verrijkt met vitamines en suikervrij. Zo'n microdrink lost op in (kraantjes)water wat leidt tot een verrassend en fruitig drankje.

Voor oprichter en CEO Martin Murray is het eenvoudig: "we willen meer mensen water doen drinken maar dan op een ecologisch verantwoorde manier." Het gebruik van individuele recycleerbare verpakkingen van elk blokje laat een besparing toe van 98% plastic in verhouding tot traditionele dranken in flessen.

4. In de kleedkamer

Hoogwaardige stoffen en materialen gaan hand in hand met een lange(re) levensduur van je kledij en accessoires. Merken kiezen steeds vaker voor natuurlijke en duurzame varianten. Ook Wolfin Eyewear, het jonge Belgische brillenmerk voegt bio-acetaat toe aan haar portfolio. De stof, gemaakt uit katoen en hout met bioafbreekbare additieven, vermijdt het onnodige gebruik van plastic zonder in te boeten op comfort en aangename draagbaarheid.