Paasrecept: luxe paastol met Looye Honingtomaten en verse groene pesto

Het langverwachte paasweekend staat bijna voor de deur en dat betekent maar één ding: tijd voor een heerlijke en culinaire paasbrunch! Ben je op zoek naar een gerecht dat je gasten zal verbazen? Kies dan voor een hartige paasstol met een verrassende twist: Looye Honingtomaten en verse groene pesto.

Deze paasstol is een ware traktatie voor de smaakpapillen. Het zachte en luchtige deeg, gevuld met de verrukkelijke zoete smaak van Looye Honingtomaten en een smeuïge groene pesto, zorgt voor een explosie van smaken in je mond.

RECEPT:

Ingrediënten voor 4 tot 6 pers.

• 90 g roomboter op kamertemperatuur
  • 280 g tarwebloem
  • 7 g instantgist
  • 1 tl fijne kristalsuiker
  • 1 ei
  • 75 ml slagroom
  • 100 ml water
  • halve tl zout
  • 2 el olijfolie
  • 45 g verse groene pesto
  • 100 g Looye Honingtomaten
  • 2 el amandelschaafsel

Bereiding:

Roer de gist en suiker door de bloem in de mengkom van een standmixer. ​

Maak een kuiltje in de bloem en doe het halve ei erin. Verwarm de slagroom en ¾ van het water in een steelpan tot lauwwarm en giet mee in het kuiltje. Mix 1 à 2 minuten met de deeghaak op lage tot middelhoge snelheid tot er een deeg ontstaat. Voeg indien nodig extra lauwwarm water toe. Verhoog de snelheid naar middelhoog en kneed het deeg 5 minuten, of tot het soepel en zacht aanvoelt.

Voeg het zout toe aan het deeg en doe er vervolgens beetje voor beetje al mixend 2/3 van de boter bij. Voeg de volgende hoeveelheid boter pas toe als de vorige volledig is opgenomen. Dit duurt 5 à 6 minuten.

Vet een kom in met olijfolie en doe het deeg erin. Wrijf er een beetje olie over. Dek het deeg losjes af met plasticfolie en laat ​ 1 uur op een warme plek rijzen.

Druk het gerezen deeg op een licht bebloemd werkvlak uit tot een ovaal met 1,5 cm dikte. Smeer de pesto over het deeg.

Leg het deeg met een lange kant naar je toe. Halveer de Looye Honingtomaten. Leg de helften in een horizontale rij op 1/3 van de onderkant van het deeg. Vouw de lange, onbelegde kant van het deeg voor ¾ deel over de andere kant heen, over de vulling, zodat de typische stolvorm ontstaat.

Leg het brood op een met bakpapier beklede bakplaat, bestrooi licht met bloem en laat onder plasticfolie op kamertemperatuur nog 1 uur rijzen.

Verwarm de oven voor op 180 °C. Smelt de rest van de boter en bestrijk de paasstol ermee. Bestrooi hem tot slot met het amandelschaafsel.

Bak het brood in het midden van de oven in 25 à 35 minuten goudbruin. Het brood is gaar als het hol klinkt als je erop klopt. Laat afkoelen op een rooster.

BAKKERIJ FUNK x LOOYE

Geen tijd of zin om zelf aan de slag te gaan? Bakkerij Funk, Antwerpen, neemt de Looye paasstol gedurende 10 dagen ​ mee in hun assortiment. ​ De trendy bakkerij staat bekend om zijn ambachtelijke en hoogwaardige producten en biedt een speciale versie van de paasstol met zuurdesembrood aan van 22 tem 31 maart.

Over Looye

Looye is sinds 1946 uitgegroeid tot een van de bekendste en meest geliefde tomatenmerken van Nederland, Duitsland en België met de merken Looye Honingtomaten, Looye JOYN tomaten en sinds kort de Looye To Go tomaten. Smaak zit bij Looye in het hart van het familiebedrijf. Al meer dan 75 jaar is het de drijfveer voor hoe zij tomaten kweken. Hun ambitie? Zoveel mogelijk mensen van álle generaties samen laten genieten van smaakvolle tomaten. Om tomaten boordevol smaak te kweken, heb je vooral een eigenzinnige manier van werken nodig. Met oog voor elkaar, met oog voor de natuur en met oog voor detail. In de serres waar het elke dag zomer is, worden de Looye tomaten met veel aandacht het hele jaar door geteeld. Het resultaat? Onweerstaanbare tomaten die overtuigen dankzij de hoge kwaliteit en heerlijke smaak.

​En zoals Looye zelf zegt;
Proeven is geloven!