Lilalou, een verantwoord Belgisch tussendoortje op kindermaat

Evelien Coppens zocht net als elke ouder naar een gezond en evenwichtig ​ voedingspatroon voor haar kids. De zoektocht naar gezonde tussendoortjes bleek net iets moeilijker dan verwacht. Maar Evelien bleef niet bij de pakken zitten... Zij zag letterlijk het gat in de markt en besliste zelf een tussendoortje te ontwikkelen. LILALOU Biscuits was geboren: gezonde, Belgische en biologische tussendoortjes met enkel natuurlijke ingrediënten op maat van schoolgaande kinderen (en ouders ;))

Story image

- Ondernemen is Evelien haar tweede naam. Toen ze vaststelde dat er amper gezonde tussendoortjes op de markt te vinden waren, zag ze geen probleem maar een opportuniteit.

“Als mama wil je het beste voor je kinderen, ook qua voeding en daar horen ook verantwoord gezonde koeken bij”, zegt Evelien - oprichtster LILALOU biscuits.
Evelien Coppens, oprichtster Lilalou biscuits

Of het steeds simpel was? Natuurlijk niet. Al snel bleek dat het veel gemakkelijker is om ongezonde koekjes te maken. “Een product met industrieel bewerkte stoffen bewaart langer en smaakt lekker. Vandaar waarschijnlijk ook het gebrek aan gezonde alternatieven.” ​ Toch liet Evelien zich niet van haar stuk brengen en bundelde haar krachten met UGent, een kinderarts en een productontwikkelaar om samen een heerlijk, verantwoord en gezond koekje te ontwikkelen.

"Kinderen die gezond en evenwichtig eten kunnen zich beter concentreren, hebben een groter leervermogen én boeken betere schoolprestaties. Ze hebben er dus alle baat bij om vroeg te leren hoe een gezond voedingspatroon eruit ziet. Dat is goed voor lichaam én geest!" aldus Evelyne Mertens, Diëtiste. “Trouwens, de koekjes van LilaLou vormen niet alleen een gezond tussendoortje voor kinderen maar ook voor volwassenen. ;)”.

- Naast de hulp van voedingsdeskundigen droegen ook de kinderen van Evelien hun steentje bij. Zij hielpen mee de kleurrijke en vrolijke verpakking ontwerpen van de overheerlijke haverkoekjes.

Story image

In september 2019 werd Evelien mama van een derde kindje: LILALOU Biscuits. De haverkoekjes vonden al snel hun weg naar winkel en de harten van ouders met kids. In een mum van tijd veroverden de LilaLou koekjes de rekken en vandaag zijn ze in maar liefst 350 winkelpunten te koop. In maart 2020 werd Evelien door Unizo verkozen tot Starter van het jaar (2019) - Vlaams Brabant.

"Evelien biedt antwoord op een actueel maatschappelijk thema, namelijk gezonde en verantwoorde tussendoortjes voor kinderen. Ze besteedde ook heel veel zorg aan de voorbereiding van haar product, met een uitgebreid marktonderzoek. Het concept werd bovendien uitgewerkt in samenspraak met kinderen, zij werden uitdrukkelijk betrokken doorheen het hele ontwikkelingsproces. Meer nog: kinderen zijn inmiddels ook de ambassadeurs van Lilalou en dragen zo mee de boodschap uit." aldus, Elke Tielemans Dir. Unizo Vlaams Brabant.

What's next?

Naast de succesvolle lancering van de 3 smaken; Haver & GranenHaver & Kokos en Haver & Chocolade, zoekt Evelien naar nieuwe afzetmarkten en wil ze haar gamma koekjes nog uitbreiden met nieuwe smaken en misschien zelfs met andere (gezonde) tussendoortjes! Ook de weg naar het buitenland lonkt en wil ze graag met LilaLou nieuwe markten veroveren.

De belangrijkste tips die Evelien startende ondernemers wil meegeven?

- Je personal branding bepaalt mee je succes van je onderneming.
​- Feedback vanuit de markt en van je eindconsument zijn key.
​- Gebruik andere ondernemers als klankbord voor je eigen bedrijf.