Creativiteit kan niet zonder de ruggesteun van de CEO

Sarah De Greef, partner Ouzia naar aanleiding van de VN-Werelddag van creativiteit en innovatie

Het onderscheid tussen een leider en een volger is innovatie.” Steve Jobs

 

Veel bedrijven zijn er de laatste maanden in geslaagd om zich snel aan te passen aan de bijzondere marktomstandigheden door nieuwe producten of diensten aan te bieden en sommigen wisten zichzelf zelfs volledig opnieuw uit te vinden. Sprekende voorbeelden zijn de sterrenrestaurants die plots succesvolle foodboxen leveren, de exponentiële groei van webshops, een kaart- en bordspellenfabrikant die mondmaskers ontwikkelde of musea die met succesvolle digitale edities kwamen.

Er zijn dus succesverhalen van creatief ondernemen in corona-tijden, maar bedrijfsleiders staren er zich best niet blind op, want de uitdagingen waarmee ondernemingen zich geconfronteerd zien, blijven groot. Voor vele ondernemingen in België is het maximaal inzetten op creativiteit en innovatie, om te groeien, of zelfs überhaupt te overleven, een kwestie van vallen en opstaan.


Op deze 21ste april, de VN-Werelddag van Creativiteit en Innovatie, ben ik er meer dan ooit van overtuigd dat bedrijven geen andere keuze hebben: als ze relevant willen blijven in een voortdurend veranderende (‘VUCA’) wereld, dan is creativiteit een essentiële mindset die ze zich eigen moeten maken. ​ Enkel door het creatief denken bewust en systematisch toe te passen, aan te moedigen en verder te ontwikkelen, kunnen bedrijfsleiders hun ondernemingen en medewerkers helpen het verschil te maken. ​

Creativiteit en innovatie komen niet zomaar uit de lucht vallen natuurlijk. Vaak wordt creatief ondernemen nog beschouwd als het gevolg van een eureka moment, een plotse ingeving van een ‘Big idea’. Niets is echter minder waar. Creativiteit moet gevoed en aangeleerd worden. Ik vermeldde eerder al het belangrijke begrip ‘mindset’. Creativiteit is een kwestie van cultuur en daarbij speelt de ondersteuning door bedrijfsleiders een essentiële rol. Ongeacht de grootte of het type bedrijf, of je nu farmareus Pfizer of innovatief groeibedrijf Univercells bent, bedrijfsleiders van vandaag moeten programma's uitwerken, financieren en promoten om het creatieve vermogen van hun onderneming en team te vergroten.

CEO’s moeten het niet enkel hebben over creativiteit, ze moeten ook en vooral woorden in daden omzetten. Creativiteit dient op de agenda van alle departementen geplaatst te worden, geïntegreerd te worden in de bedrijfsprocessen en de CEO en zijn of haar management team moeten als natuurlijke rolmodellen in hun organisaties creativiteit tentoon spreiden in al hun beslissingen.

Laat mij dit alles illustreren aan de hand van een voorbeeld van een workshop bij een van onze klanten. Hugues Bultot, de CEO van het biotechbedrijf Univercells Technologies bracht zijn HR, IT, Finance, Investment, Supply Chain, Corporate Development en Product Development departementen samen om te brainstormen over hoe ook zij, en niet alleen R&D, een motor van innovatie konden zijn voor het bedrijf. De CEO nam actief deel aan de discussie en vroeg en kreeg een concreet actieplan op het einde van een boeiende dag van discussie en overleg. Dit is een nuttige en efficiënte manier om mensen aan het denken te zetten, jezelf in vraag te stellen en concrete vooruitgang te boeken. Creativiteit en innovatie hebben expliciete ondersteuning door de top van de organisatie nodig maar moeten ook breed geïntegreerd worden in alle afdelingen. Zelfs in bedrijven waar innovatie tot de kern van de waardepropositie behoort, komt creativiteit niet zomaar uit de lucht vallen… terwijl creativiteit vandaag toch meer dan ooit een sleutelrol tot succes speelt.

 

Voor meer info: www.ouzia.eu

Sarah De Greef - partner Ouzia

 

 

 

Delen

Meest recente verhalen

Website preview
Een visie op lange termijn
Laurent Ferrier, horlogemaker van de derde generatie, zet zich al zijn hele leven in voor het behoud van de uitzonderlijke kwaliteit van de Zwitserse horlogerie. Elke creatie van LAURENT FERRIER weerspiegelt een harmonie tussen puur en evenwichtig design, geïnspireerd door eeuwenoude traditie, en technisch vooruitstrevende uurwerken.
press.oserieux.be
Website preview
Looye experimenteert met food trends
Het klassieke driegangendiner maakt plaats voor trending sharingplates en kleine bites die je net zo graag fotografeert als opeet. Looye Honingtomaten passen perfect in die trend: feestelijk, verfijnd en gemaakt om te delen.
press.oserieux.be
Website preview
BIBS lanceert fopspeencollectie met een vleugje hygge
De eerste winter én kerst voor je kleine spruit, dat verdient een fopspeen met feestelijke touch. Het populaire Deense babymerk BIBS, staat gekend om haar iconische kleuren & prints én lanceert voor dit eindejaar de Retro Holiday-collectie. Twee vreugdevolle ontwerpen met lieve strikjes en maretakken. Hygge-waardig dankzij haar warme kleuren en subtiele knipoog naar kerscadeautjes en gezellige kerstdecoratie die voor blijvende herinneringen zullen zorgen.
press.oserieux.be

Persberichten in je mailbox

Door op "Inschrijven" te klikken, bevestig ik dat ik het Privacybeleid gelezen heb en ermee akkoord ga.

Over oSérieux! PR & Events

Neem contact op met

p/a Silversquare Zaventem Ikaroslaan 1 1930 Zaventem Affiliate partner of Omnicom Founding partner of Desmos

+ 32 475 773 883

info@oserieux.be

www.oserieux.be