Belgen houden van confituur 

En aardbeien blijft de absolute favoriet! 

Belgen zijn dol op confituur, daar bestaat geen twijfel over. Uit recent onderzoek van iVOX in opdracht van Belgisch confituurfabrikant Materne blijkt dat meer dan de helft van de Belgen (54%) minstens één keer per week confituur eet. En welke smaak steekt er met kop en schouders bovenuit? Jawel: aardbeien! ​

Meer dan de helft van de Belgen (54%) eet minstens één keer per week confituur en bijna de helft daarvan is dol op ​ aardbeien!

 

Bijna de helft van de confituurliefhebbers (42%) kiest aardbeien als absolute favoriet, gevolgd door kersen (8%), abrikozen (8%), blauwe bessen (6%) en sinaasappel (6%). Er bestaan ook duidelijke smaakverschillen tussen Vlamingen en Franstaligen. Zo geven Vlamingen de voorkeur aan 4vruchten (35% tegenover 23%), kersen (34% tegenover 21%) en woudvruchten (25% tegenover 20%). Franstaligen kiezen dan weer vaker voor frambozen (27% tegenover 21%) en bosbessen (21% tegenover 15%).

 

Confituur op de boterham blijft een klassieker

Voor heel wat Belgen roept een ontbijt met confituur warme herinneringen op aan gezellige familiemomenten of dat nu in de Ardennen was of aan onze Belgische kust. Een grote tas koffie, een vers sneetje brood en een flinke lepel aardbeienconfituur: een klassieker die generaties overleeft. Voor 3 op de 4 Belgen maakt een boterham met confituur zelfs standaard deel uit van het ontbijt. En 1 op 3 eet het zelfs meerdere keren per week.

3 op de 4 Belgen beschouwt een boterham met confituur als deel van het ontbijt.

 

Opvallend: Vlamingen eten vaker confituur tijdens de lunch (22% tegenover 13% van de Franstaligen), terwijl Franstaligen er sneller naar grijpen tijdens het vieruurtje – of zelfs bij het dessert.

Tussen nostalgie en nieuwe combinaties

Confituur is meer dan een fruitige toets op je sneetje brood, het roept ook herinneringen op aan vroeger. Bijna de helft van de Belgen kiest trouwens doelbewust voor een smaak die hen terugbrengt naar hun kindertijd. Toch staan vooral jongere Belgen ook open voor nieuwe, verrassende smaakcombinaties, zoals aardbei-framboos of een bosbessenmix. Oudere Belgen (55+) blijven dan weer liever trouw aan de klassiekers zoals kers en abrikoos.

50% kiest doelbewust voor een smaak die hen terugbrengt naar de kindertijd

 

Waar let de Belg op bij de keuze van een potje confituur?

Ben jij ook zo’n fervente etikettenlezer? Je bent niet alleen. Voor Belgen is het fruitgehalte het belangrijkste (85%), gevolgd door 100% natuurlijke ingrediënten (80%) en een gebalanceerde hoeveelheid suiker (71%). Ook lokaal geproduceerd (57%) en “Made in Belgium” (56%) scoren hoog. Biologische of ‘light’-varianten zijn dan weer minder belangrijk, slechts één op vijf Belgen beschouwt dat als een pluspunt.

Confituur is meer dan alleen broodbeleg

Hoewel drie op de vier Belgen ’s ochtends starten met een boterham met confituur, blijft het daar niet bij. Ook pannenkoeken (24%), pistolets (23%), croissants (17%) en zelfs yoghurt (16%) krijgen vaak een fruitige toets. En wat dacht je van confituur bij een stukje kaas? Eén op de acht Belgen zegt volmondig ja!

De voorkeur verschilt ook sterk naargelang regio of profiel:

  • Franstaligen kiezen vaker voor confituur bij hun pannenkoeken (27% tegenover 21%), terwijl Vlamingen het eerder op een croissant smeren (19% tegenover 13%).
  • Vrouwen eten doorgaans meer confituur op toast of crackers (29% tegenover 20% bij mannen) en combineren het ook vaker met kaas (16% tegenover 11%).
  • Mannen kiezen op hun beurt dan weer vaker pannenkoeken met confituur (27% tegenover 21%).

Twee merken springen eruit

Wie Belgische confituur zegt, denkt duidelijk aan twee namen: Bonne-Maman (14,3%) en Materne (20,5%). Al generaties lang zorgt Materne voor een fruitig accent op het Belgische ontbijt. Met een passie voor fruit, een sterke lokale verankering en een aanbod dat meegroeit met de smaak van de consument, blijft Materne dé referentie voor confituur in ons land.

Materne-infographie-NL.jpg

JPEG 5.5 MB

 

VOOR MEER INFO, NIET VOOR PUBLICATIE :

 

 

 

 

Delen

Meest recente verhalen

Website preview
Eerste indoor Winter Fair van Brussel opent de deuren in Tour & Taxis
Tour & Taxis blaast dit jaar de winterse magie nieuw leven in met de allereerste volledig overdekte Winter Fair van de hoofdstad. Jong en oud kan er genieten van lokale ambacht, smakelijke specialiteiten, entertainment en winterse beleving. En dat allemaal binnen de iconische setting van Tour & Taxis.
press.oserieux.be
Website preview
Van eetkamer tot topzaak: zo haal je het Mijn Restaurant-gevoel in huis
Wij Belgen houden van gastronomische belevingen, of dat nu op restaurant of in de gezellige omgeving van onze eigen woonkamer is. Dankzij deze vier tips met aandacht voor sfeer, styling én het juiste licht wordt een diner in je eigen eetkamer plots een Mijn Restaurant-ervaring. Want wie de juiste elementen weet te combineren, verandert van gewone gastvrouw tot ware hostess with the mostess.
press.oserieux.be
Website preview
De Stichting voor Toekomstige Generaties financiert zeven innovatieve startups om kritieke uitdagingen aan te pakken: water, landbouw, klimaat en voeding
2 december 2025 - Om de steeds groter wordende uitdagingen het hoofd te bieden – van klimaatverandering en druk op watervoorraden tot industriële vervuiling, afhankelijkheid van externe landbouwinputs en dalende voedselkwaliteit – investeert de Stichting voor Toekomstige Generaties 310.000 euro in zeven start-ups die concrete en potentieel baanbrekende oplossingen aanreiken. Deze innovaties komen uit strategische sectoren en kunnen echt een verschil maken voor de toekomst.
press.oserieux.be

Persberichten in je mailbox

Door op "Inschrijven" te klikken, bevestig ik dat ik het Privacybeleid gelezen heb en ermee akkoord ga.

Over oSérieux! PR & Events

Neem contact op met

p/a Silversquare Zaventem Ikaroslaan 1 1930 Zaventem Affiliate partner of Omnicom Founding partner of Desmos

+ 32 475 773 883

info@oserieux.be

www.oserieux.be