Bekende fopspeenmerk BIBS start conversatie over sharenting

En lanceert collectie GIFs voor social media

BIBS, het premium Deense babymerk dat in 1978 werd opgericht, heeft een indrukwekkend traject afgelegd. Het begon allemaal met de iconische ronde fopspeen, die nu al meer dan 40 jaar geliefd is bij ouders en baby's over de hele wereld. Maar BIBS is niet blijven stilstaan. Het merk heeft voortdurend geïnnoveerd en nieuwe producten aan het assortiment toegevoegd.

Naast productontwikkelingen heeft BIBS ook oog voor de veranderende behoeften van moderne ouders. In een tijdperk waarin digitale technologieën een grote rol spelen, staan jonge ouders voor nieuwe uitdagingen. Termen als 'sharenting' en 'kidfluencen' duiken steeds vaker op. BIBS wil dit gesprek aangaan en ouders ondersteunen met relevante informatie en producten die aansluiten bij hun behoeften en waarden.

Schermtijd

De ergste vraag die iemand je kan stellen? Wat is je schermtijd. Bijna iedereen heeft wel ergens een account op een sociale netwerksite zoals Instagram, TikTok, Snapchat, … en we maken er allemaal massaal gebruik van: In 2023 spendeerde de Vlaming ongeveer 3 uur per dag op hun smartphone. En dat cijfer ligt voor ouders waarschijnlijk nog een stuk hoger. Mama's en papa's leggen namelijk graag de belangrijkste levensgebeurtenissen van hun oogappel vast. Er gaat geen vakantiedag, schoolfeest of sportwedstrijd voorbij zonder dat kindlief wordt vereeuwigd. En vervolgens worden de beelden ongeremd gedeeld op sociale netwerken. Zelfs wanneer de mogelijke gevaren gekend zijn:

  • Kinderfoto’s kunnen misbruikt worden door criminelen, uit onderzoek blijkt dat veel posts die mensen van hun kinderen op sociale media plaatsen, circuleren op het Dark Web.
  • Foto’s van jouw kind kunnen misbruikt worden voor reclames en advertenties.
  • Kinderfoto’s staan permanent online en kids hebben zelf geen invloed op de online identiteit die voor hen werd gecreëerd.

"Toen ik mama werd, vond ik het belangrijk om me als influencer vragen te stellen over het delen van Harries gezichtje. Mijn camerarol staat vol foto’s maar online weet ik niet wie meekijkt. Is het een meerwaarde dat zijn gezichtje herkenbaar in beeld is? Wij kozen er bewust voor om Harrie niet herkenbaar te delen op mijn Instagram." zegt Lise Desmet.

Sharenting tips

  • Stel jezelf de vraag: zou je foto’s van jezelf in bad of op het potje op het internet willen terugvinden? Deel niets van je kind wat je nooit zou delen van jezelf.
  • Wees voorzichtig met suggestieve beelden, naaktfoto’s of beeldmateriaal die de locatie van je kind onthullen. Je weet niet wie meekijkt.
  • Kijk de privacyinstellingen na: deel foto’s en filmpjes van je kinderen enkel in beperkte en vertrouwde kringen en ga na of je je social media profiel openbaar zet of niet.
  • Je wilt je kind leren om zich slim op het internet te begeven. Geef daarom als ouder het goede voorbeeld en respecteer het recht op privacy van je kind.
  • Kinderen ontwikkelen hun eigen identiteit. Een online identiteit hoort daar ook bij. Wat wij als ouder schattig en leuk vinden, vindt je kind later als tiener misschien gênant.
  • Het is niet omdat je je kindje niet herkenbaar op sociale media deelt, dat je ze minder graag ziet.

BIBS GIFs

Speciaal voor de (groot)ouders die mooie gebeurtenissen en familiemomenten wel willen delen maar ervoor kiezen hun oogappel niet herkenbaar te tonen, ontwikkelde het Belgische Suf Studio in opdracht van BIBS een aantal GIFs die gratis ingezet kunnen worden om het gezichtje van je (klein)kind mee te verbergen. Ook proberen? Zoek ze op 'BIBS' via de Instagram of Whatsapp GIF zoekbalk.



 

 

 

 

 

 

 

Over oSérieux! PR & Events

oSérieux! PR & Events
p/a Silversquare Zaventem
Ikaroslaan 1
1930 Zaventem

Affiliate partner of Omnicom
Founding partner of Desmos