1 op 3 Belgische vrouwen worstelt met zelfbeeld in de slaapkamer

Wetenschappelijk onderzoek heeft aangetoond dat het lichaamsbeeld een complex samenspel is van biologische, psychologische en socioculturele factoren. Vooral vrouwen rapporteren vaker negatieve gedachten over hun eigen lichaam. Zo zeggen 35% van Belgische vrouwen dat ze zich onzeker voelen over hun lichaam wanneer het licht aan is tijdens seks (iVOX, Signify, 2023). Daarnaast blijkt uit studies dat blootstelling aan geïdealiseerde lichaamsvormen in de media bijdraagt aan verstoorde percepties van het eigen lichaam.

Holistisch psycholoog, Anna Santens, begrijpt maar al te goed hoe onze innerlijke dialoog en omgeving onze gevoelens over onszelf en onze relaties beïnvloeden. "Vrouwen ervaren vaak worstelingen met hun lichaamsbeeld, dat wordt beïnvloed door verschillende factoren, waaronder media en culturele schoonheidsnormen."

Anna Santens deelt 5 praktische tips die kunnen helpen bij het vormen van een positiever zelfbeeld en het verbeteren van intieme relaties.

1. Affirmaties: Begin je dag met positieve affirmaties die je zelfvertrouwen versterken. "Ik ben waardevol", "Mijn lichaam verdient liefde en respect" of "Ik voel me elke dag comfortabeler in mijn huid". Door deze affirmaties herprogrammeer je je gedachten over jezelf.
  2. Communicatie: Het is cruciaal om openlijk met je partner te communiceren. Deel je gevoelens en onzekerheden, maar benoem ook wat je aan elkaar waardeert.
  3. Rituelen creëren: Voor intieme momenten kun je rituelen creëren die helpen om meer zelfverzekerd en verbinding te voelen. Denk aan het dimmen van de lichten, gebruik van sfeerlicht of samen een sensuele dans doen voorafgaand aan intimiteit. Wist je dat 55% van Belgische vrouwen kiezen voor sfeerlicht of gedimd licht tijdens het vrijen?
  4. Beweging: Doe een lichte workout of yoga sessie die je helpt om je lichaam te waarderen voor wat het kan doen, niet alleen hoe het eruit ziet.
  5. Dankbaarheidsoefening: Neem een moment om drie dingen op te schrijven waarvoor je dankbaar bent aan je lichaam. Dit helpt bij het verschuiven van de focus naar waardering in plaats van kritiek.

Door deze activiteiten in te bedden in je dagelijkse routine, kun je werken aan het verminderen van onzekerheid in de slaapkamer en het opbouwen van een positiever zelfbeeld. "Het begint allemaal met bewustwording, acceptatie en liefdevolle aandacht voor jezelf." aldus Anna Santens, holistisch psycholoog.